Štampa

 

 

Osnovno je izgubiti um (da bi se oslobodio).

 

(Shao Yung, kineski filosof iz 19.veka)

 

Zen majstor Takuan je dao svoje tumačenje ovog principa u knjizi „Nepokretno znanje“, u kome koristi tajne zena da objasni tajne majstora mačevanja Yagyua Munenorija:

Postoji izreka „tražiti izgubljeni um“, ali i izreka da je „osnovno izgubiti (osloboditi) um“. Konfučijanski filosof Meng Tzu govori o potrazi za „izgubljenim“ umom: potraga za umom koji luta da bi se vratio sebi. Meng Tzu primećuje da, ako bi se naš pas, mačka ili kokoška izgubili, mi bismo se ozbiljno potrudili da ih pronađemo i da ih vratimo (kući). On dobro primećuje kako je sramotno to što kada um – koji je gospodar tela – stupi na pogrešnu stazu i izgubi se, mi ne pokušavamo da ga pronađemo i da ga vratimo...

Nasuprot tome, Shao Yung ukazuje da je umu potrebno da se izgubi. Shao Yung kaže: „Ako neko priveže um, kao mačku na uzici, izgubiće slobodu pokreta. Koristite  dobro um, dopuštajući mu da slobodno ide gde god želi, da ne bi bio pričvršćen, vezan ili ograničen stvarima“. Početnici često imaju previše čvrstu kontrolu nad sobom. Oni ne veruju u ideju otvaranja uma i puštanja da ide slobodno.

Ali našem umu treba dozvoliti da se kreće slobodno, čak i ako on traži blatnjavu rupu (kaljugu). Lotosov cvet je čist, i ako raste u blatnjavoj vodi....

Strogo upravljati umom znači oduzeti mu slobodu. Držati um u uskim granicama može da predstavlja nužnu potrebu početnika, ali činiti to celog našeg života, sprečava nas da se uzdignemo na novi nivo, i rezultiraće time da naše mogućnosti neće biti dostignute....

Zato, kada vežbamo, najbolje je da sledimo savet Meng Tzua na nižim nivoima, ali da kasnije dozvolimo umu slobodu, da sledi put koji je postavio Shao Yung.

 

G. Funakoši

 

Web Soft